Uzavírání smluv se spotřebiteli prostřednictvím internetu má svá četná právní specifika. Mnohá z nich se promítají do obsahu dokumentu obvykle nadepsaného jako Obchodní podmínky. Tedy standardizovanou součást smlouvy, která obsahuje konkrétní práva a povinnosti smluvních stran a v níž podnikatel plní své četné informační povinnosti vůči spotřebiteli.
Víte, na co byste si měli dát pozor?
Spotřebitel jako slabší smluvní strana
Veškerá sdělení musíte napsat jasně a srozumitelně. Určitě jste se i Vy kdysi setkali s pokoutnými praktikami typu nevýhodná ujednání vyobrazená malým písmem. Jelikož je spotřebitel jakožto slabší smluvní strana vůči podnikateli obecně velmi široce chráněn, dále jsou zakázána např. ujednání, která:
 |
vylučují nebo omezují spotřebitelova práva z vadného plnění nebo na náhradu škody, |
 |
zakládají podnikateli odstoupit od smlouvy bez důvodu, zatímco spotřebiteli nikoli, |
 |
dovolují podnikateli, aby ze své vůle změnil práva či povinnosti stran. |
Vy jako podnikatelé jste považováni za odborníky, z toho pro Vás vyplývají následujúcí povinnosti:
1. Informační povinnosti podnikatele související s obchodními podmínkami
2. Povinnosti podnikatele týkající se nakládání s obchodními podmínkami
1. Informační povinnosti
Informační povinnost podnikatelů vůči spotřebitelům vyplývá především ustanovení § 1811 a § 1820 občanského zákoníku. Ustanovení § 1811 dopadá na všechny smlouvy uzavírané se spotřebitelem a týká se zejména obecnějších informací o totožnosti podnikatele, charakteru zboží či služby, platebních a dodacích podmínkách či právech vznikajících z vadného plnění.
Ustanovení § 1820 se aplikuje specificky při uzavírání smluv na internetu (řečeno slovy občanského zákoníku distančním způsobem). Podnikateli z něj vyplývá povinnost sdělit v dostatečném předstihu před uzavřením smlouvy následující informace:
a) náklady na prostředky komunikace na dálku, pokud se liší od základní sazby,
b) údaj o případné povinnosti zaplatit zálohu nebo obdobnou platbu, je-li vyžadována,
c) v případě, že se jedná o smlouvu, jejímž předmětem je opakované plnění, nejkratší dobu, po kterou bude smlouva strany zavazovat,
d) v případě smlouvy uzavírané na dobu neurčitou nebo jejímž předmětem je opakované plnění, údaj o ceně nebo způsobu jejího určení za jedno zúčtovací období, kterým je vždy jeden měsíc, pokud je tato cena neměnná,
e) v případě smluv uzavíraných na dobu neurčitou nebo jejímž předmětem je opakované plnění, údaje o veškerých daních, poplatcích a nákladech na dodání zboží nebo služby určených způsobem podle písmena b),
f) pokud lze využít práva na odstoupení od smlouvy, podmínky, lhůtu a postupy pro uplatnění tohoto práva, jakož i formulář pro odstoupení od smlouvy, jehož náležitosti stanoví prováděcí právní předpis,
g) údaj, že v případě odstoupení od smlouvy ponese spotřebitel náklady spojené s navrácením zboží, a jde-li o smlouvu uzavřenou prostřednictvím prostředku komunikace na dálku, náklady za navrácení zboží, jestliže toto zboží nemůže být vráceno pro svou povahu obvyklou poštovní cestou,
h) údaj o povinnosti uhradit poměrnou část ceny v případě odstoupení od smlouvy, jejímž předmětem je poskytování služeb a jejichž plnění již začalo,
i) jde-li o smlouvu o dodání digitálního obsahu, údaj, že spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy, popřípadě za jakých podmínek mu právo na odstoupení od smlouvy zanikne, a
j) údaj o existenci, způsobu a podmínkách mimosoudního vyřizování stížností spotřebitelů včetně údaje, zda se lze obrátit se stížností na orgán dohledu nebo státního dozoru.
více na blogu
2. Povinnosti týkající se nakládání s obchodními podmínkami
Aby obsah obchodních podmínek vyvolával žádoucí následky, je nutné, aby se tyto podmínky staly součástí vlastní smlouvy, která je obvykle uzavírána prostřednictvím formuláře vyplňovaného spotřebitelem. S tímto musí spotřebitel aktivně vyslovit souhlas, který má nejčastěji podobu zaškrtnutí příslušného políčka „souhlasím se zněním obchodních podmínek“.
Velmi důležitou povinností podnikatele týkající se obchodních podmínek je povinnost tyto podmínky poskytnout spotřebiteli v textové podobě. Třeba jako součást e-mailu. Ve Flox 3 můžete nastavit v rámci Předdefinovaných šablon.
více na blogu
Tak co myslíte, jsou Vaše obchodní pomínky v pořádku, nebo jste objevili nedostatky? Pokud se Vám něco nepozdává, neváhejte ani chvíli a zeptejte se našeho odborníka.
|